A szabadulószobák története

2024.08.09

Mi is az a szabadulószoba?

Kezdjük az alapoknál. A szabadulószoba vagy más nevén kijutós játék, szabadulós játék egy olyan játék, amelyben a játékosoknak meghatározott időn belül kell megoldaniuk különféle logikai, ügyességi feladatokat különböző szobákon, szobarendszereken átverekedve magukat.

A szabadulószobák gyorsan nagy népszerűségre tettek szert világszerte, hiszen egyedi díszletviláguk, izgalmas történetük és változatos feladványaiknak köszönhetően könnyen beszippantja a játékosokat. Aki egyszer kipróbált egy igazán jó szabadulószobát, jó eséllyel rabjává válik ennek a világnak. 
A különféle tematikáknak csak a képzelet szab határt: legyen szó lerobbant metrókocsiról, western fogdáról vagy popkulturális utalásokkal átszőtt sztorikról, mindenki megtalálhatja a kedvére valót.
De honnan is indult ez az egész őrület, ki találta ki az első szabadulószobát, mikor nyitották meg az első szabaduloszobát? Ebben a posztban igyekszünk mindezen kérdésre választ adni nektek.

Miből alakultak ki a szabadulószobák?

Hiszed vagy sem, a szabadulószobák előzményeinek a videojátékokat tekinthetjük.
Az egyik ilyen az 1980-as években megjelent japán videojáték, a Planet Mephius volt az első, amelyik igazán nehéz rejtvények megoldása elé állította a játékosokat és ezzel mintegy virtuális prototípusa is a szabadulószobáknak.

planet-mephius-szabaduloszobak-tortenete

Ezt követte a Behind Closed Doors című játék, amelynek koncepciója már egészen közel áll a ma ismert szabadulószobákéhoz. A játékos egy bezárt szobában esik csapdába, innen kell kijutnia. A teljes egészében szöveg alapú játék hihetetlen népszerű lett a játékosok körében.

A hasonló stílusú játékok az internet térnyerésével lettek igazán ismertek, 2004-ben Toshimitsu Takagi Crimson Room című játéka hozta el az igazi áttörést a műfaj szerelmeseinek.

Az első élőszereplős szabadulószoba is Japán gyökerű, Kyotoban nyitották 2007-ben Real Escape Game névvel. Ez már szinte teljesen megegyezik a szabadulószobák ma ismert koncepciójával: 5-6 játékos számára létrehozott szobarendszerben zajló logikai játék.
A játékok népszerűségének köszönhetően gyorsan globális szolgáltatás lett a szabadulószoba. Amerikán át a világ nagyjából 60 országába jutott el ez a szórakozási forma.

Miből merítenek a szabadulószobák?

  • LARP, azaz élő szerepjáték: szabályhangsúlyos szabadidős tevékenység, amelyben a résztvevők egy karaktert, annak beszédét és mozgásait rögtönözve, kitalált környezetben, maguk jelentítenek meg.

  • Pont and Click videojátékok: a játékosok tárgyakra kattintanak, rejtvényeket oldanak meg, interaktálnak a digitiális környezetükkel. Az élőszereplős szabadulószobáknak is tökéletes inspiráció ezek átültetése a fizikai világba.
     

Szabadulószobák napjainkban.

A kijutós játékok napjainkban szerves részét képezik a szórakoztatóipari szolgáltatásoknak.
Egyedi gondolkodást igénylő feladványaik révén tökéletes alternatívát nyújtanak:

  • baráti társaságoknak

  • családoknak

  • legénybúcsús és lánybúcsús programok szervezőinek

  • céges csapatépítésre

Az iparág akkorára nőtt, hogy már külön konferenciákat is szerveznek a szabadulószobák szerelmeseinek, ahol alkotók és játékosok találkozhatnak és beszélhetnek egymással a legfrisebb trendekről, megoszthatják egymással tapasztalataikat és tanulhatnak a legfrisebb innovációkból.

Jól látható, hogy a szabadulószobák már komoly történettel bíró kulturális élményprogramok, amelyek számos területen nyújtanak alternatívát a kikapcsolódni vágyó kisebb csapatoknak. A Knowland Debrecenben vár mindenkit egy felejthetetlen élményre.